Text
Text
Skapande skola
Skapande skola är ett statligt bidrag från Kulturrådet. Varje år ansöker Kulturskolan om medel till olika kulturprojekt som kommer grundskolans elever och lärarna till del. Bidraget ska stärka elevernas eget skapande och öka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet.
På Kulturrådets webbplats finns mer information kring Skapande skola.
Projekt läsåret 24/25
Musikäventyr med Gåspennan, åk f-3 på Klockarhagskolan samt anpassad grundskola. Musikduon Gåspennan är mycket populära hos våra elever i f-3 och anpassad grundskola. Vi vill därför ge eleverna möjlighet att få träffa dem, och tillsammans med Gåspennan skapa ett lekfullt musikäventyr med sång och dans. Under äventyret ställs eleverna inför kunskapsutmaningar som de löser genom sång och rörelser. Eleverna kommer att vara delaktiga och välja vilka låtar som ska vara med.
"Teaterprojekt SLOT", språk, lärande och teater. Alla elever i åk 4 i Hällefors kommun har teater på schemat med teaterpedagoger från Kulturskolan. I projektet samarbetar, kulturskolan och Örebro teater. Genom att läsa manus och dramatisera texten på teaterlektionen, samt möta texten genom professionella skådespelare fördjupas läsförståelsen och teaterupplevelsen. Eleverna får även träffa en annan profession från teatern och utifrån det skapa, till exempel, en scenografimodell, en teatermask, ett stolpmanus. Efter detta får de tillsammans i grupper göra egna pjäser från idé till föreställning, som de visar upp för varandra. Åk 5 kommer tillsammans med åk 4 också att få se själva teaterföreställningen, detta för att hålla teaterintresset från åk 4 vid liv.
"Dansprojektet". Alla barn i åk 1 i Hällefors kommun har dans på schemat med danspedagoger från Kulturskolan. Vi vill med detta projekt ta vara på elevernas nyfunna danserfarenheter och samtidigt ge dem en fördjupad upplevelse av dans. I projektet får eleverna först se en professionell dansföreställning och sedan möta dansarna både med frågor och i en dansworkshop. Vi tänker att ett plus ett blir tre genom att barnen själva har dansat under läsåret och sedan får fördjupningen i workshopen och mötet med de professionella dansarna. Vilken dansgrupp det blir är i dagsläget inte klart.
"Författarbesök och skrivarverkstad" Åk F-6 i Grythyttan samt åk 8 ska alla få möta en författare! En yrkeskategori de vanligtvis inte träffar men genom läsning möter indirekt varje dag. Vilka författare det blir är inte klart, men oavsett vilka vi bokar så kommer tyngdvikten ligga på berättandet och elevernas eget skapande och skrivande.
”Komma ut” Teaterföreställning för åk 7. Vi vill med hjälp av teaters kraft ta oss an dessa viktiga frågor som HBTQ+, sexuell identitet och normer.
Konstprojekt i åk 8, i förra ansökan lät bildläraren eleverna rösta om vilket konstprojekt de ville göra. Det blev väldigt uppskattat av eleverna och lärarna med. Därför vill vi göra så även i denna ansökan. Årets 7:or kommer att få rösta innan sommaren om de i 8:an vill jobba med graffitikonst eller tillverka lampor av återvunnen plast med en lokal ljusskulptör. (Inspirationen till det kommer från ett tidigare skapade skola projekt med samme ljusskulptör där lamporna som tillverkades hänger i skolans gemensamma lokaler.)
Projekt läsåret 23/24
"Dansprojektet". Alla barn i åk 1 i Hällefors kommun har dans på schemat med danspedagoger från Kulturskolan. Vi vill med detta projekt ta vara på elevernas nyfunna danserfarenheter och samtidigt ge dem en fördjupad upplevelse av dans. I projektet får eleverna först se en professionell dansföreställning och sedan möta dansarna både med frågor och i en dansworkshop. Vi tänker att ett plus ett blir tre genom att barnen själva har dansat under läsåret och sedan får fördjupningen i workshopen och mötet med de professionella dansarna. Vilken dansgrupp det blir är i dagsläget inte klart.
"Skapa mönster med dans och textilslöjd". I detta projekt vill vi kombinera dans med textilslöjd! Eleverna i åk 3 ska först få se en dansföreställning som heter ”Brodera mera” av och med Kompani Mamsell där dansarna och en saxofonist ger rörelse till textilmönster. Med inspiration av föreställningen kommer eleverna sedan själva få skapa både dans och textilkonst genom workshops i båda konstformerna.
"Teaterprojekt SLOT", språk, lärande och teater. Alla elever i åk 4 i Hällefors kommun har teater på schemat med teaterpedagoger från Kulturskolan. I projektet samarbetar skolan, kulturskolan och Örebro teater. Genom att läsa manus på svenskan, dramatisera texten på teaterlektionen och sedan möta texten genom professionella skådespelare fördjupas läsförståelsen och teaterupplevelsen. Eleverna får även träffa en annan profession från teatern och utifrån det skapa, till exempel, en scenografimodell, en teatermask, ett stolpmanus. Efter detta får de tillsammans i grupper göra egna pjäser från idé till föreställning, som de visar upp för varandra.
"Författarbesök och skrivarverkstad" Åk F-3 i Hällefors, Särskolan, åk F-6 i Grythyttan samt åk 9 ska alla få möta en författare! En yrkeskategori de vanligtvis inte träffar men genom läsning möter indirekt varje dag. Vilka författare det blir är inte klart, men oavsett vilka vi bokar så kommer tyngdvikten att läggas på berättande och elevernas eget skapande och skrivande.
"Bodypercussion" åk 5-6. Projektet syftar till att åk 5-6 genom workshops i Bodypercussion ska få lära sig nya metoder att tillägna sig musikaliska uttryckssätt på. Projektet kommer genomföras på musiklektionerna i anslutning till workshopen där eleverna får använda sig av sina nya lärdomarna till att musicera, skapa egen musik och musikframförande.
"Konstprojekt" i åk-7-8, i båda årskurserna finns ett stort intresse för både graffiti och att tillverka lampor av återvunnen plast med en lokal ljusskulptör. (Inspirationen till det kommer från ett tidigare skapade skola projekt med samme ljusskulptör där lamporna som tillverkades hänger i skolans gemensamma lokaler. Och de ställdes även ut under Hällefors kulturfestival #Taggad.) Bildläraren kommer därför låta eleverna få rösta fram vilket projekt det blir! Det känns roligt att låta eleverna få avgöra och spännande att se vilket av de det blir!
Projekt läsåret 22/23
"Dans och textilslöjd" Skapa mönster!
Med detta projekt vill vi kombinera dans med textilslöjd! Eleverna i åk 3 ska först få se en dansföreställning som heter ”Brodera mera” av och med Kompani Mamsell där dansarna och en saxofonist ger rörelse till textilmönster. Med inspiration av föreställningen ska eleverna sedan själva få skapa både dans och textilkonst genom workshops i båda konstformerna.
"Bodypercussion" åk 4- 5
Projektet syftar till att åk 4-5 genom workshops i Bodypercussion ska få lära sig nya metoder att tillägna sig musikaliska uttryckssätt på. Projektet kommer genomföras på musiklektionerna i anslutning till workshopen där eleverna får använda sig av sina nya lärdomarna till att musicera, skapa egen musik och musikframförande. Vår förhoppning är att kunna boka Finn Björnulfson.
"Dansprojektet". Alla barn i åk 1 i Hällefors kommun har dans på schemat med danspedagoger från Kulturskolan. Vi vill med detta projekt ta vara på elevernas nyfunna danserfarenheter och samtidigt ge dem en fördjupad upplevelse av dans. I projektet får eleverna först se en professionell dansföreställning och sedan möta dansarna både med frågor och i en dansworkshop. Vi tänker ett plus ett blir tre genom att barnen själva har dansat under läsåret och sedan får fördjupningen i mötet och workshopen med de professionella dansarna. Vilken dansgrupp det blir är i dagsläget ännu inte klart.
"Teaterprojekt SLOT", språk, lärande och teater. Alla elever i åk 4 i Hällefors kommun har teater på schemat med teaterpedagoger från Kulturskolan. I projektet samarbetar skolan, kulturskolan och Örebro teater. Genom att läsa manus på svenskan, dramatisera texten på teaterlektionen och sedan möta texten genom professionella skådespelare fördjupas läsförståelsen och teaterupplevelsen. Eleverna får även träffa en annan profession från teatern och utifrån det själva skapa, till exempel, en scenografimodell, en teatermask, ett stolpmanus. Efter detta får de tillsammans i grupper skapa egna pjäser från idé till föreställning, som de får visa upp för varandra. Projektet innefattar både praktiskt och teoretiskt arbete, eget skapande och möte med en professionell teater. Eleverna tar del av det manus som Örebro teater sätter upp. Eftersom deras repertoar ändras och utvecklas varje år, blir det aldrig samma pjäs, skådespelare eller samma manus. På det sättet varierar även det praktiska upplägget, det egna skapandet och mötet med de professionella kulturaktörerna. Till exempel, ett år möter de skådespelare, ett annat en maskör, ett tredje en manusförfattare, regissör och så vidare. På så vis säkerställer vi att tre års principen hålls.
"Författarbesök och skrivarverkstad" Åk 8 ska få möta en författare, vilket är en yrkeskategori de vanligtvis inte träffar men genom läsning möter indirekt varje dag. Vi hoppas kunna boka Lisa Bjärbo som skrivit boken "Fula tjejer" eller Patrik Lundberg som lyfter machokultur och demokrati samt att han specialiserat sina skrivövningar på krönikor. Oavsett vem vi bokar så kommer tyngdvikten att läggas på elevernas eget skapande och skrivande.
Projekt läsåret 21/22
Skolgård i kreativ förvandling
Klockarhagskolan årskurs F-9. Detta är ett treårigt projekt som vi sökte och fick beviljat i ansökan för 19/20 och 20/21. Det är ett möte mellan konstformen graffiti, skolans elever och en professionell graffitikonstnär. Eleverna kommer tillsammans med graffitikonstnären Tony Lorenzi att skapa en kreativ, pedagogisk och lustfylld ”möjlighetsbana” målad direkt på marken som på så vis knyter ihop skolgårdarna. Eleverna är delaktiga i såväl planeringen som själva skapandet. Det blir en fördjupning i bild, form och graffitimålning och ett bestående konstverk som skapar delaktighet och stolthet på skolan.
Cirkus i skolan
F-6 på Grythyttans skolan, F-3 på Klockarhagskolan samt Särskolan. Detta är en fortsättning på det cirkusprojekt vi ansökte och fick medel till förra läsåret. Den här gången vill vi fördjupa och utöka workshop delen med akrobatik och cirkuskonster så eleverna får lära sig att skapa egna cirkus framträdanden.
Ur förra ansökan, "Cirkus är något som lockar både fantasin och det konstnärliga uttrycket. För att ge eleverna en fördjupad upplevelse ska de först få forska om cirkus, läsa litteratur, se på film och förbereda frågor till cirkusartisten "Cirkus Roman" som sedan kommer att besöka dem på skolorna. De får då se en cirkusföreställning och Roman kommer även att berätta om livet på en cirkus. Eleverna kommer sedan själva att få prova på och lära sig cirkuskonster i en workshop. Det hela avslutas med ett uppspel där de får visa upp vad de lärt sig för varandra."
Då eleverna redan har träffat Cirkus Roman och fått med sig alla de delarna (se ovan) under detta läsår, vill vi ta vara på den kreativa skaparlust som det projektet gav. Vi vill låta eleverna fördjupa sig ytterligare i cirkus som konstart.
Skapa ljuskulptur
Åk 4-6. Eleverna ska tillsammans med ljusskulptören Jakob Uhlin få skapa en ljusskulptur av återvunnen plast. Eleverna får själva utveckla temat för skulpturen, som sedan leder dem i målande och skulpterandet av verket. Under arbetets gång utmanas eleverna att sätta ord på sin gestaltade tolkning. Projektet väver in ett lekfullt geometriskt skapande som utmanar och hjälper förståelsen för tredimensionell matematik. Samt visar att handens arbete med tredimensionella strukturer och tanke kan samspela för att förstå volym och yta. Det ger eleverna och lärarna ett bevis på att plast kan återvinnas och att de kan åstadkomma något stort när de jobbar tillsammans. Det skapade verket hängs i skolans lokaler där de kan betrakta och berätta om det för föräldrar och andra bekanta som besöker skolan.
Dansprojektet
Alla barn i åk 1 i Hällefors kommun har dans på schemat med danspedagoger från Kulturskolan. Vi vill med detta projekt ta vara på elevernas nyfunna danserfarenheter och samtidigt ge dem en fördjupad upplevelse av dans. I projektet får eleverna först se en professionell dansföreställning och sedan möta dansarna både med frågor och i en dansworkshop. Vi tänker ett plus ett blir tre genom att barnen själva har dansat under läsåret och sedan får fördjupningen i mötet och workshopen med de professionella dansarna. Vilken dansgrupp det blir är i dagsläget ännu inte klart.
Teaterprojekt SLOT", språk, lärande och teater
Alla elever i åk 4 i Hällefors kommun har teater på schemat med teaterpedagoger från Kulturskolan. I projektet samarbetar skolan, kulturskolan och Örebro teater. Genom att läsa manus på svenskan, dramatisera texten på teaterlektionen och sedan möta texten genom professionella skådespelare fördjupas läsförståelsen och teaterupplevelsen. Eleverna får även träffa en annan profession från teatern och utifrån det själva skapa, till exempel, en scenografimodell, en teatermask, ett stolpmanus. Efter detta får de tillsammans i grupper skapa egna pjäser från idé till föreställning, som de får visa upp för varandra.
Filmproduktion
Årskurs 8. Det är ett samarbete mellan bilden, svenskan och en professionell filmare från Backa studio. Eleverna får inte bara lära sig hantverket kring manusarbete, inspelning och redigering utan får även en fördjupning i den skapande processen som sker från idé till färdig film. Möte med professionell filmare är starkt motiverande och väcker intresse hos eleverna.
Författarbesök och skrivarverkstad
Åk 9 ska få möta en författare, vilket är en yrkeskategori de vanligtvis inte träffar men genom läsning möter indirekt varje dag. Vi hoppas kunna boka Lisa Bjärbo som är aktuell med boken "Fula tjejer" eller Patrik Lundberg som lyfter machokultur och demokrati samt att han specialiserat sina skrivövningar på krönikor. Oavsett vem vi bokar så kommer tyngdvikten att läggas på elevernas eget skapande och skrivande.
Projekt läsåret 20/21
På grund av coronapandemin har några av projekten ställts in, skjutits upp till vårterminen eller till läsåret 21/22
Cirkus i skolan
F-6 på Grythyttans skolan, F-3 på Klockarhagskolan samt Särskolan. Cirkus är något som lockar både fantasin och det konstnärliga uttrycket. För att ge eleverna en fördjupad upplevelse ska de först få forska om cirkus, läsa litteratur, se på film och förbereda frågor till cirkusartisten "Cirkus Roman" som sedan kommer att besöka dem på skolorna. De får då se en cirkusföreställning och Roman kommer även att berätta om livet på en cirkus. Eleverna kommer sedan själva att få prova på och lära sig cirkuskonster i en workshop. Det hela avslutas med ett uppspel där de får visa upp vad de lärt sig för varandra.
Dansa i årskurs 1
Alla ettor har dans på schemat med danspedagoger från Kulturskolan. Detta projekt vill vidga elevernas syn på dans ytterligare. Ta vara på lusten och de nyfunna erfarenheterna genom att de får se en professionell dansföreställning.
Teaterprojekt SLOT, språk, lärande och teater
Alla elever i årskurs 4 i Hällefors kommun har teater på schemat med teaterpedagoger från Kulturskolan. I projektet samarbetar skolan, kulturskolan och Örebro länsteater. Genom att läsa manus på svenskan, dramatisera texten på teaterlektionen och sedan möta texten genom professionella skådespelare så fördjupas läsförståelsen
Författarbesök och skrivarverkstad
Årskurs 9 ska få möta en författare, vilket är en yrkeskategori de vanligtvis inte träffar men genom läsning möter indirekt varje dag.
Filmproduktion med årskurs 8
Det är ett samarbete mellan bilden, svenskan och en professionell filmare från Backa studio.
Skolgård i förvandling årskurs F–9
Skapa en kreativ, pedagogisk och lustfylld ”möjlighetsbana” målad direkt på marken som knyter ihop skolgården. Arbete mellan professionella graffitti-konstnärer, lärare och elever.
Projekt läsåret 19/20
På grund av coronapandemin har projekten som planerats in under våren ställts in och eller skjutits på till läsåret 20/21.
Dansa i årskurs 1
Alla ettor har dans på schemat med danspedagoger från Kulturskolan. Detta projekt vill vidga elevernas syn på dans ytterligare. Ta vara på lusten och de nyfunna erfarenheterna genom att de får se en professionell dansföreställning.
Teaterprojekt SLOT, språk, lärande och teater
Alla elever i årskurs 4 i Hällefors kommun har teater på schemat med teaterpedagoger från Kulturskolan. I projektet samarbetar skolan, kulturskolan och Örebro länsteater. Genom att läsa manus på svenskan, dramatisera texten på teaterlektionen och sedan möta texten genom professionella skådespelare så fördjupas läsförståelsen.
SÄKERT i årskurs 8
Det är ett samarbete med biologi, skolhälsan och en professionell teater, om sex, samlevnad och hbtq-frågor.
Författarbesök och skrivarverkstad
Årskurs 9 ska få möta en författare, vilket är en yrkeskategori de vanligtvis inte träffar men genom läsning möter indirekt varje dag.
Filmproduktion med årskurs 8
Det är ett samarbete mellan bilden, svenskan och en professionell filmare från Backa studio.
Skolgård i förvandling med årskurs F–9
Skapa en kreativ, pedagogisk och lustfylld ”möjlighetsbana” målad direkt på marken som knyter ihop skolgården. Arbete mellan professionella graffitti-konstnärer, lärare och elever.